Ponta discută cu ministrul Fi ... Ponta discută cu ministrul Fi ...
Premierul Victor Ponta discută la Guvern cu ministrul Finanţelor şi şeful Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală despre repornirea Oltchim, premierul anunţand anterior că vrea să discute luni şi cu Joaquin Almunia, comisar european pen ... 
Site title  
 
Home
Ultima ora
Social
Consultanta juridica
Economie
Cultura
Sport
Mapamond
Monden
 
   
             
  Editia Luni 08 Octombrie 2012  
 
 
AUDIO: Cum sa refuzi o pomana de 40 milioane de euro
Audio 1AUDIO: Cum sa refuzi o pomana de 40 milioane de euro
AUDIO: Cum sa refuzi o pomana de 40 milioane de euro
Alexandra Vasiliu 20:21 (luni 01 Aug 2011)

Iasul are toate sansele sa beneficieze de 40 de milioane de euro pentru modernizarea Aeroportului. Presedintele CJ, Constantin Simirad, a primit asigurari de la Ministerul Transporturilor, singura conditie fiind aceea a depunerii unui proiect pana pe 1 septembrie. Numai ca, paradoxal, desi despre Aeroport se discuta de un deceniu, acum, cand exista fonduri concrete, si pe deasupra si nerambursabile, multi dintre factorii de decizie dau inapoi. Practic, cativa dintre consilierii judeteni, dar si unii parlamentari sunt nemultumiti de suma, pe care o considera insuficienta pentru modernizarea obiectivului, de parca alti bani ar urma sa pice din cer.

Ieri au fost doua sedinte, ambele pe tema Aeroportului: una extraordinara de Consiliu Judetean, convocata de liderii consilierilor USL (Cristian Stanciu de la PSD si Mugur Cozmanciuc de la PNL), si alta organizata de Simirad, la aceasta din urma fiind invitati atat parlamentarii, cat si consilierii judeteni si reprezentanti ai Primariei. Daca multi consilieri au lipsit chiar de la intrunirea pe care ei au cerut-o, si in care s-au votat regulamentul si conducerea unui comitet initiat de USL, la cea de-a doua au fost prezenti doar cativa deputati si senatori PDL (Nicusor Paduraru, Dumitru Oprea, Petru Movila, Marius Spanu) si PSD (Anghel Stanciu) din total celor 17 pe care i-a ales Iasul. Cert este ca desi au fost doua sedinte, nu s-a ajuns la o concluzie clara in cele peste trei ore de dezbateri, atat cei cu cunostinte tehnice in domeniu, cat si cei care n-au habar despre ceea ce-i trebuie unui aeroport vorbind fara sa se faca intelesi si politizand din plin discursurile. Asadar, desi Iasul poate primi de la Uniunea Europeana 40 de milioane de euro pentru a construe o pista lunga de 2.100 de metri, pe care sa poata ateriza inclusiv aeronavele mari precum Airbus, multi dintre cei prezenti au concluzionat, insa fara sa si-o asume direct, ca, de fapt, trebuie pus in practica proiectul initial de modernizare a Aeroportului, in valoare de 200 de milioane de euro.

Inca o comisie

In prima dintre sedinte, consilierii USL au tinut cu tot dinadinsul sa fie aprobate regulamentul si conducerea organismului pompos intitulat "Comitetul pentru urgentarea procedurilor de realizare a obiectivului 'Modernizarea si dezvoltarea Aeroportului International Iasi'”. Simirad a sustinut pe de o parte ca nu a primit convocatorul si ca sedinta n-ar fi trebuit sa aiba loc, iar pe de alta parte – ca nu a citit proiectele si ca, daca acestea contravin legii, le va ataca in contenciosul administrative. "Daca mi-ati trasat sarcini sau v-ati bagat in treaba Executivului (aparatul propriu de lucru al CJ, n.r.), hotararile nu vor fi luate in seama. Nu veti da dispozitii la salariati, fiindca ei au fost desemnati sa va dea raportul. Prin urmare, nu vad de ce acest regulament trebuie sa fie aprobat de CJ, comisia (adica noul comitet, n.r.) ar trebui sa lucreze, dar nu o vad la lucru. Este o comisie cu un rol extrem de strict, sa aleaga o solutie pentru Aeroport. Eu am sperat ca prin crearea acestei comisii (a carei infiintare a fost aprobata intr-o sedinta a CJ din luna iulie, n.r.) sa va puneti de accord, sa votati o solutie, ca pana acum au fost numai solutii extravagante”, a spus Simirad, care a acceptat, insa, in final, sa se voteze punctele de pe ordinea de zi. In consecinta, cu voturile celor de la PSD si PNL, au fost aprobate regulamentul comitetului si conducerea: Mugur Cozmanciuc – presedinte si Cristian Stanciu – vicepresedinte.

Acum sau niciodata

In cea de-a doua sedinta, Simirad le-a dat celor prezenti o veste pe care, in mod normal, oricine ar fi considerat-o buna: ca Iasul va primi 40 de milioane de euro pentru a realiza o pista de 2.100 de metri, in conditiile in care actuala pista este veche si va trebui scoasa in curand din uz, dupa cum au anuntat reprezentantii Autoritatii Aeronautice. Practic, seful CJ a vrut sa se consulte cu alesii iesenilor pentru a se ajunge la o concluzie: se iau banii europeni si se face acum o pista sau se renunta la aceasta finantare in vederea unui potential imprumut de 200 de milioane de euro, astfel incat sa se realizeze, rand pe rand, atat modernizari la pista, cat si la terminal, parcare si alte obiective. Cert este ca odata pusa astfel problema, a inceput circul. Fiecare dintre cei prezenti a avut propria parere, unele fiind de-a dreptul utopice. Scandalul mare s-a pornit odata ce vicepresedintele Constantin Adascalitei (PSD) s-a aratat indignat de faptul ca, in momentul inceperii lucrarilor, Aeroportul va trebui inchis. "Ce vor spune operatorii? Daca pleaca pe alte aeroporturi si nu se mai intorc?”, a afirmat Adascalitei. Simirad a explicat ca ar putea fi vorba de o intrerupere a activitatii de doar trei luni, iar consilierul PDL Lucian Flaiser, fost presedinte al CJ, a venit cu niste lamuriri tehnice care mai multe i-au zapacit pe cei prezenti. Foarte bun cunoscator al problemelor Aeroportului, Flaiser le-a vorbit colegilor de sistemul ILS (de ghidare a avioanelor pet imp de ceata, n.r.), de diferite dimensiuni pentru PCN (acest indice se refera la caracteristicile pistei, la capacitatea sa portanta, n.r.) si de pista flexibila ori rigida, astfel incat acestia au intrat de-a dreptul in ceata.

Iasul, tepuit de Guvern

La randul sau, senatorul Oprea a gasit si el ceva de reprosat celor din CJ – ca au lasat ca altii sa le-o ia inainte: "Ghidul solicitantului a fost lansat pe 6 iunie 2010, dar Iasul a aflat de el in iulie 2011. Noi am pornit odata cu cei de la Suceava, in 2001, dar ei ne-au luat-o cu mult inainte. Si, din pacate, regula este 'primul venit, primul servit' cand e vorba de bani europeni. In plus, intrebarea este in cat timp am putea sa facem noi un proiect nu doar eligibil, ci si castigator? Cred ca proiectul ar trebui sa ramana cel initial”. In acest moment, spiritele s-au incins, mai ales ca Simirad i-a explicat lui Oprea ca nu are cunostintele necesare despre aeroport. "In iunie 2010 a fost lansat un draft, nu Ghidul solicitantului. In iulie 2011 i s-a adaugat un articol si a fost denumit astfel. Nimeni nu ne-a spus noua anul trecut ca acel draft va fi, de fapt, ghidul, poate li s-a spus insa altora. Asta a fost smecheria Guvernului”, a precizat Simirad, care a adaugat, pentru a "n”-a oara in cadrul sedintei, ca ar fi cazul sa se ajunga la o concluzie. El a promovat si o solutie: gasirea de urgenta a unei firme care sa faca un studiu de fezabilitate pentru o pista de 2.100 de metri, firma care sa fie platita cu cel mult 14.999 de euro, astfel incat sa nu fie nevoie de licitatie (aceasat procedura se aplica doar in cazul valorilor de peste 15.000 de euro, n.r.), care ar putea intarzia lucrurile: "Asa vom putea depune proiectul la timp si primi finantarea”. Insa, in ciuda acestei explicatii, au aparut si alte variante. Consilierul local Sorin Ionescu (PDL), sosit si el la intrunire, a sugerat ca vechiul proiect, intocmit in 2008 si care oricum a expirat dupa doi ani, potrivit legii, sa fie modificat, astfel incat din pista gandita a avea 3.000 de metri sa se taie 900 de metri, iar suma platita firmei proiectante sa scada proportional. Numai ca, in acest caz, lucrurile sunt imposibil de aplicat, intrucat societatea care a facut proiectul initial, pentru care s-au platit la acea vreme doua milioane de euro, cere acum… 3,5 milioane de euro. Odata lamurit si faptul ca pistele nu se taie pur si simplu, a inceput o alta dezbatere: daca cea veche trebuie dezafectata complet si construita una noua sau daca cea existenta poate fi prelungita.

Frectie la un picior de lemn

Dupa mai bine de doua ore din aceasta sedinta, lucrurile erau mai neclare decat la inceput. "Este frectie la un picior de lemn aceasta sedinta. Eu am doua variante: mergem pe finantare europeana sau proprie. Cert este ca nici o firma dintre cele care au venit sa discute despre concesionarea Aeroportului nu a dat un raspuns pana acum. Toti vor sa faca ei modernizarea si apoi noi sa le-o platim. Decat asa, mai bine facem noi un imprumut”. Un cuvant important in toata aceasta dezbatere l-a avut deputatul Anghel Stanciu (PSD), care, cu experienta sa de vechi parlamentar, a impacat pe toata lumea: "Decizia sta in mainile a trei persoane (reprezentantii PSD, PNL si PDL in comitetul al carui regulament a fost aprobat tot ieri, n.r.). Aici este clar o decizie politica, asa ca propun ca maine (astazi, n.r.), sa se intalneasca comisia si sa ia o decizie daca vrem asta sau vrem cealalta”. In concluzie, decizia luata de comitet va fi discutata intr-o noua sedinta de CJ, ce ar urma sa aiba loc probabil maine. "Vom pune un proiect in sedinta, iar consilierii vor trebui sa-si asume una dintre cele doua variante. Oricum, fie vom avea acum o pista de 2.100 de metri, realizata cu fonduri nerambursabile, fie vom avea Aeroport modernizat peste cel putin 10 ani, lucrarile urmand insa sa fie facute cu banii nostri”. Astfel s-a terminat o zi in care discutiile au fost mai mult in contradictoriu. Insa nimeni nu a luat in calcul faptul ca demararea lucrarilor la Aeroport va crea noi locuri de munca, lucru foarte important pentru economia Iasului, care este la pamant. Iar construirea pistei nu doar ca va ajuta la atragerea investitorilor, care nu vor mai ocoli Iasul pentru ca avioanele cu care ar veni aici nu pot acum ateriza, ci si la acordarea unor salarii celor care vor lucra. Salarii, ce-i drept, cum se platesc in constructii, de vreo 500-600 de lei pe luna, dar egale, ca valoare, cu indemnizatia lunara a consilierilor judeteni, care se bucura de aceasta suma doar pentru ca participa la o sedinta si pentru ca se contrazic, multi dintre ei, doar de dragul de a se auzi vorbind.

       
Comentarii
Nici un comentariu pentru acest articol.
Adauga un comentariu
Nume:
Comentariu:
 
 
Ultimele stiri

Local

Primarul Gheorghe Nichita, alaturi de autoritati locale si judetene din Vaslui si Botosani, a fost ...
Asa cum a promis inainte de alegeri, USL Iasi a castigat toate cele 17 mandate de parlamentari. Pres ...
Impodobirea orasului a inceput, iar edilii ne asigura ca sarbatorile de iarna din acest an vor fi ...
Incepand din acest sezon rece, incalzirea apartamentelor din blocurile iesene nu va mai fi o probl ...
In curand, Primaria va supune dezbaterii publice un proiect ce vizeaza concesionarea parcarilor, p ...

National

Niciun jucător la Loto 6/49 nu a reuşit să ghicească toate cele şase numere extrase duminică ...
11:47 - Thrillerul
Thrillerul "Taken 2: Teroare in Istanbul", cu Liam Neeson in rolul principal, a debutat pe primul ...
Selecţionerul Victor Piţurcă a anunţat, duminică seară, numele jucătorilor convocaţi in ve ...
Jucătoarea de tenis Sorana Cirstea a urcat trei poziţii şi se află pe locul 26, cu 1.581 de pu ...
11:41 - Istoria zilei
La 8 octombrie 1595, după un bombardament de două zile, oraşul Tirgovişte este recucerit de fo ...

International

Prinţul William şi ducesa Catherine au trimis bebeluşului actriţei Reese Witherspoon, la puţi ...
Euro Dog Show 2012 s-a desfăşurat de vineri pană duminică la Bucureşti, la eveniment particip ...
Imagini cu primul restaurant McDonald's din lume, prezent in anul 1940 pe piaţa din Statele Unite ...
Ministrul bulgar de Externe, Nikolai Mladenov, a declarat luni că nu există nicio posibilitate c ...
Seulul a anunţat duminică incheierea unui acord cu Washingtonul care ii permite aproape să trip ...
Pentru a putea vedea player-ul nostru multimedia aveti nevoie de Flash Player.
Top

Cele mai citite

Seulul a anunţat duminică incheierea unui acord cu Washingtonul care ii permite aproape să trip ...
Euro Dog Show 2012 s-a desfăşurat de vineri pană duminică la Bucureşti, la eveniment particip ...
Ministrul bulgar de Externe, Nikolai Mladenov, a declarat luni că nu există nicio posibilitate c ...
Prinţul William şi ducesa Catherine au trimis bebeluşului actriţei Reese Witherspoon, la puţi ...
Niciun jucător la Loto 6/49 nu a reuşit să ghicească toate cele şase numere extrase duminică ...

Cele mai comentate

Viitorul operator al sistemului centralizat de termoficare, Dalkia Termo Iasi, a reunit, in cadrul ...
Selecţionerul Victor Piţurcă a anunţat, duminică seară, numele jucătorilor convocaţi in ve ...
Imagini cu primul restaurant McDonald's din lume, prezent in anul 1940 pe piaţa din Statele Unite ...
Thrillerul "Taken 2: Teroare in Istanbul", cu Liam Neeson in rolul principal, a debutat pe primul ...
Iasul a primit de la Guvern 12 milioane de lei. Dupa ce in timpul in care la conducerea tarii a fo ...

Recomandate

Primarul Gheorghe Nichita, alaturi de autoritati locale si judetene din Vaslui si Botosani, a fost ...
Impodobirea orasului a inceput, iar edilii ne asigura ca sarbatorile de iarna din acest an vor fi ...
Incepand din acest sezon rece, incalzirea apartamentelor din blocurile iesene nu va mai fi o probl ...
In curand, Primaria va supune dezbaterii publice un proiect ce vizeaza concesionarea parcarilor, p ...
Primarul Iasului, Gheorghe Nichita, si presedintele Directoratului Dalkia Romania, Gilles Humbert, ...
Galerie multimedia

Foto

Audio

Video

 
 
             
   
 
     ziare    Revista Presei    ziare.ro    radioiasi.ro    radiovoxt.ro    Nodismed Media Factory